Translate

Monday 18 September 2017


FRASA NAMA

Binaan frasa nama boleh terbentuk daripada satu perkataan sahaja ataupun sederetan perkataan. Jika dibentuk oleh sederetan perkataan, maka terdapat dua jenis hubungan antara perkataan-perkataan itu. Jenis pertama ialah jenis yang terdiri daripada satu perkataan yang merupakan inti bagi seluruh frasa nama itusementara perkataan atau perkataan-perkataan yang lain merupakan penerang atau penerang-penerangnya. Jenis yang kedua ialah jenis yang terdiri daripada dua unsur inti di dalamnya.

Inti ialah unsur yang diberi penumpuan makna dan mewakili seluruh frasa itu dari segi makna, sementara penerang merupakan unsur yang menerangkan makna dalam inti itu. Misalnya dalam frasa nama bapak budak itu intinya ialah bapa, sementara budak dan itu ialah penerang-penerang yang menerangkan bapa.

Contoh-contoh bagi frasa nama : inti + penerang adalah seperti yang berikut;-



Contoh-contoh bagi frasa nama : inti + inti adalah seperti yang berikut ;-



Binaan Frasa Nama : Inti + Penerang

Frasa nama yang mengandungi unsur-unsur yang mempunyai hubungan inti + penerang boleh terbentuk daripada jenis-jenis hubungan berikut :

(i) Inti + penerang nama.
Dalam binaan frasa nama jenis ini, semua konstituen terdiri daipada kata nama, dengan intinya terdiri daripada kata nama dan penerangnya juga kata nama. Penerang-penerang nama ini sebenarnya memberikan keterangan lanjut tentang aspek-aspek tertentu pada inti kata nama.

(a) Inti + penerang nama keturunan.
Menerangkan aspek salasilah pada inti nama. Contohnya :  



(b) Inti + penerang nama jenis.
Menerangkan jenis-jenis tertentu bagi nama-nama itu, misalnya : 



(c) Inti + penerang nama penyambut.
Menerangkan perkara atau benda yang menjadi objek atau penyambut kepada alat pelaku yang ada pada inti, misalnya penyabit rumput; rumput ialah penyambut kerja dengan alat penyabit. Contoh-contoh lain :



(d) Inti + penerang nama kegunaan.
Menerangkan makna fungsi atau peranan kepada inti,  misalnya serbuk perasaPerasa ialah kegunaan yang ditimbulkan oleh bahan serbuk. Contoh-contohnya ialah :


No comments:

Post a Comment