Translate

Wednesday 14 September 2016

Bahasa Melayu Komunikasi
Latihan 7

1) Andaikan anda seorang pengulas sukan .Buat satu ulasan selari dalam satu pertandingan sukan dengan menggunakan laras  sukan yang sesuai. Persebahkan  ulasan tersebut dengan intonasi yang betul.


"Selamat pagi  kepada semua pemain bola sepak , penyokong dan semua yang hadir.Hari ini permainan bola sepak peringkat daerah tidak lama lagi .Perlawanan  bola sepak  akan bermula tepat pada pukul 8.30 pagi . Dalam perlawanan ini pasukkan rokers akan bertembung dengan pasukan fire.Pasti anda tidak sabar untuk menyaksikan.Itu dia kedua -dua pasukan bergerak ke padang.Juri sedang memutarkan duit syiling dan menentukan  pasukan mana yang akan bermula .Dengan itu pasukkan fire akan bermula .

Pasukkan fire telah mendapat satu peluang yang baik . Pasukkan rokers pula cuba mepertahankan daripada  pasukkan fire. Itu dia pasukkan fire telah menjaring satu gol dengan sedaya upaya.Jadi skor  adalah 1-0.Nampaknya jurulatih pasukkan rokers sedang memberi lebih semangat.Bersambunglah pelawanan rampaknya pasukkan rokers telah menjaring gol  dengan laju sekali. Pasukkan rokers telah menjaring satu lagi gol.Walupun pasukkan fire membpertahankan masih gagal.Jadi skor sekarang adalah 1-2.

Kedua - dua pasukan cuba menjaring gol tetapi gagal . Nampaknya masa berlalu pantas jadi nampaknya pasukkan fire mempunyai peluang yang kurang .Itu dia masa telah tamat.
Pasukkan rokers telah menang dan layak ke perlawanan separuh akhir dengan pasukan sunshine.Jadi skor adalah 1-2 .Sekian pemain dan penyokong  dan lain, saya Derisshmen.Terima Kasih.



2) Huraikan ciri-ciri  penulisan laras bahasa ikhlan. Sertakan beberapa contoh ikhlan yang menggunakn laras bahas bahasa  ikhlan yang menarik.


-Tiada konteks khusus atau melibatkan sebarang bidang ilmu.

-Tiada istilah khusus
-Struktur ayat adalah mudah , ringkas, padat
-Kata pinjaman tidak banyak digunakan.
-Tidak terdapat istilah teknikal.
-Digunakan dalam situasi rasmi sahaja(formal)
-Menggunakan ciri-ciri  bahasa basahan(tidak formal)
Contoh: Hai Amir ! Nak ke pergi mana tu? Tak singgah dulu?


No comments:

Post a Comment